ÂDET GÜNLERİNDE MUKABELEYE DENK GELEN CÜZLER TEKRAR OKUNMALI MI?
Bu konu hakkında çok sual gelince bir açıklama yazmak zaruri oldu. Muhtasar Yazar sayfamızda paylaşılan bir önceki yazımızda mukabele hakkında detaylıca bilgi vermiştik. Yanlış bilinen bu konu hakkında detaylıca izah etmeye çalışalım. Malumunuz Ramazan ayında peygamber efendimizin sav Cebrâil as ile uyguladığı mukabele (karşılıklı okuma yapmak) sünneti yapılmaktadır.
Bu işlemin iki safhası vardır. Birinci safha Cebrail as mın Kur'an'ı kerimi ramazan ayında peygamber efendimize sav okumasıdır. Buna ARZ denir. İkinci safha ise Peygamber efendimizin sav Cibril-i emine okumasıdır. Peygamber efendimizin Cibril'in as okumasına mukabele ederek tekrar okuma işlemine de mukabele denir. Yani mukabelenin aslı dinlemektir.
Bu mukabeleden maksad ise 23 senede peyder peyder olaylar üzerine ikaz ve tavsiye ile inen ayetlerin ve sürelerin sürekli güncellenmesi idi. Çünkü her ayet inince Allah Resulü o ayetin nereye ve hangi sure başlığı altında yapılacağını vahy katiplerine yazdırıp, hafızlara ezberletirdi. Ve hükümleri kalkan nesh ayetlerin güncellenmesi gerekiyordu. Bu şekilde Cebrail as Kur'an'ın son güncel hâlini Allah Resulüne sav okur. Ve Allah Resulü de mukabele ederek Cibril as ma dinletirdi. Bir nevi ders dinletmek gibi bir metod idi.
Böylelikle Kuran'ın son hali bu şekilde muhafaza edildi. Daha sonra da Hz Osman efendimiz Ra zamanında da ilk defa mushaf haline yani kitaplaştırma işlemi yapıldı. Peygamber sav ve vahy meleği Cebrail as her sene Ramazan'da uyguladığı bu mukabele usulünün bir dinleme işlemi olduğunu anlıyoruz. Bu malumatlari verdikten sonra tartışma konusu olan asıl konumuza gelelim. Peygamberin bu mukabele sünneti asırlardan beri hiç taviz vermeden uygulanarak devam edegelmiştir. Yine Ramazan ayı gelince hocalarımız, hafızlarimız camilerde, mescitlerde, medreselerde, Kur'an yurtlarında, ve evlerde toplanmak suretiyle bu sünneti uygulamaktadır. Her güne bir cüz olacak şekilde Kadir gecesine kadar yetiştirmek suretiyle bazı günlerde bir kaç cüz okuyarak tamam edilir. Sorun tam olarakta burda çıkmaktadır.
Devamı yorumlarda
👇👇👇👇👇👇👇
👉👉2. Bölüm
Sorun tam olarakta burda çıkmaktadır. Bu mukabele cuzlerini tam olarak takip edemeyen ve âdet günlerinde eline Kur'an'ı alamayan kişilerin mukabele hatmini tamam etmesi için o eksik kalan cuzleri tekrardan okuması gerekir mi gerekmez mi tartışması ortaya çıkmaktadır. Hanefî mezhebine göre mukabele sünneti dinlemek ile olur. Kur'an okumayı hiç bilmeyen birisi mukabele okunan yerde takip etmeden sadece dinlemiş olsa mukabele yapmış olur. Aynı şekilde adetli iken elini Kur'an'ı Kerim'e süremeyen, dil ve dudak hareketiyle kıraat etmesi haram olduğu için cuzleri sadece dinlemek suretiyle takip eden kadınlar da mukabele yapmış olur. Ve tekrardan o eksik olan cuzleri okuması gerekmez. Bunu söyleyen hocalarımız fetvanin aslına uygun olanı değil de kendi görüşlerini dayatmış olmaktadır. Bu vebaldir. Ve müminlere zorluk çıkartıp vijdan yükü bırakmaktadır. Çünkü iftar, sahur derken bayram meşalesi ile vakit bulamayan bir çok kadın eksik cuzlerini okuyamamaktadir. Hatta okunması lazım diyen hocalarımız bile bunu yapmakta zorluk çekmektedir.
‼️Ancak şöyle bir durum var. Mulabeleyi dinlerken aynı zamanda karîy ile eşlik ederek dil ve dudak hareketlerini yapmak yani kıraat etmek şartıyla aynı zamanda hatim de yapmak isteyen kişiler olursa o kimselerin eksik kalan cuzleri okuması gerekir. Ama bu mukabele için değil bizzat okumak suretiyle takip ettiği hatmin tamam olması içindir. Bu da caizdir. Çünkü zaten eşlik ettiği için dinleyerek mukabele etmiş oluyor. Dil ile kıraat ettiği için de hatim yapmış oluyor. O zaman hem mukabale sevabı almış olur. Hem de hatim yapmış olur. Hulâsa adet günlerinde cuzleri okuyamayan kadınlar da, katılamadığı için cuzleri kaçıran erkeklerde mulabele yapmış olur. Tekrar o eksik cuzleri okuması da gerekmez. 30 cüzün tamamına katılırsa ona göre sevap alır. 20 cüze katılırsa ona göre sevap alır. Adetli iken takip eden kişiler de hiç kaçırmassa cuzleri velev ki adetli iken dinlemiş olsun. Tam mukabale sevabı almış olur.
Muhtasar Yazar | 13 Ramazan 1445
Hanimlar için ramazani şerif de mühim bir meseleyi açık ve net anlatmışsınız Allah razi olsun🌾
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder